TCC Letras-Português
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando TCC Letras-Português por Autor "Antonio, Leonardo Siqueira"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
Item Ensino e gramática: os dialetos nordestinos nas aulas de língua portuguesa(Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Alagoas, 2022-08-11) Silva, Ana Patrícia Moura de Andrade; Fatima, Wellton da Silva de; http://lattes.cnpq.br/6380496064230296; Santos, Odair Jose Silva dos; http://lattes.cnpq.br/0102447684156796; Antonio, Leonardo Siqueira; http://lattes.cnpq.br/0312858372080043This work consists of the analysis of Portuguese Language Teaching in Elementary School II when it is proposed to insert the Northeastern dialect in the classroom. Our objective is to verify, through observations, how teacher and student behave in the face of linguistic variation presented through the most varied textual genres, as well as to understand how normative grammar and linguistic variation are reconciled in the school context, standing out as a variant the dialect of the Northeast region, which is the target of much prejudice and considered wrong by speakers from other regions of Brazil, taking into account the continental dimension of the country. The justification of the research is the importance of understanding that the language can vary without being characterized as an error, but varies according to the place, with the social class, among other aspects presented throughout the work, aspects guided by the Variationist Sociolinguistics. , which has its precursor Labov. The theoretical and methodological apparatus adopted will be Freitag and Lima (2010), Bagno (2008) and Faraco (2007), who through Sociolinguistics emphasize the importance of understanding the diversity of the language and its characteristics, as well as inserting such diversity in the school curriculum. In the results, it is possible to perceive the difficulties in the teaching-learning process, for the teacher who needs to reconcile normative grammar with the linguistic variation found in the mother tongue, and for the student, in understanding that the cultured language is necessary, but the use of dialects, accents and slang is not incorrect.Item O ser regional: construções de sentidos em letras de canções de Mago Véio(Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Alagoas, 2022-02-11) Batista, Daniele Ferreira; Santos, Odair Jose Silva dos; http://lattes.cnpq.br/0102447684156796; Antonio, Leonardo Siqueira; http://lattes.cnpq.br/0312858372080043; Freitas, Anna Flávia Lenz; http://lattes.cnpq.br/3999423293399198Este trabajo investiga las construcciones de sentido con marcas de regionalidades, cristalizadas por medio de usos de la lengua materna y, de modo específico, en las letras de las canciones de un compositor arapiraquense: el Mago Véio. De ese modo, se desarrolló esta pesquisa qualitativa, con base en los presupuestos teóricos de Silva (2011), que discurre acerca de la construcción de la identidad; las diretrizes de la Base Nacional Común Curricular (BRASIL, 2017), las cuales orientan las competencias y habilidades a seren contempladas en la Educación Básica; las contribuciones de la música a la representatividad cultural, según la perspectiva defendida por Bréscia (2003) y la relación entre la lengua y la variación geográfica de acuerdo con Bagno (2017). Objetiva-se, en este trabajo, prioritariamente: (1) analisar de que modo las letras de las canciones expresan regionalidades y, aún, (2) discutir los efectos de sentidos propiciados por los vocablos regionales empleados en las letras de las canciones. El gesto de análisis realizado permite pontuar que algunos vocablos del dialecto nordestino son de suma importancia para la construcción de sentidos dos textos que fueran objetos de análisis de este trabajo y, también, posibilitan destacar la valorización de la cultura y variedad lingüística diatópica en salas de aula de la Educação Básica.Item Variação linguística no Português Brasileiro: entre o "alagoanês" e o "carioquês"(Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Alagoas, 2022-08-11) Siqueira, Kátia Leilany Beserra; Fatima, Wellton da Silva de; http://lattes.cnpq.br/6380496064230296; Antonio, Leonardo Siqueira; http://lattes.cnpq.br/0312858372080043; Barros, Anny Querubina de Souza; http://lattes.cnpq.br/9529937744685213Nenhum