2025-08-182025-08-182022-03-28Firmino, Laíza da Silva. Estratégias de resolução de problemas envolvendo adição e subtração de números inteiros, com alunos do sexto ano do ensino fundamental / Laíza da Silva Firmino. – 2022. 1 PDF: il., (1 arquivo: 597 kB). Arquivo digital no formato PDF do trabalho acadêmico com 13 folhas. Orientação: Prof. Me. Adriano Valeriano da Silva. Co-orientador: Prof. Me. Diogo Meurer de Souza Castro. Trabalho de Conclusão de Curso, apresentado como artigo científico, (especialização, Pós-graduação em Ensino das Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Alagoas, Campus Arapiraca, Arapiraca, 2022.https://repositorio.ifal.edu.br/handle/123456789/1143The present work sought to investigate the problem solving strategies involving addition and subtraction of integers of students in the sixth year of elementary school, from a private school in the municipality of Cajueiro in the state of Alagoas. The work presents a qualitative approach, in the case study modality.The analyzes were based on research by Smole and Diniz (2001), Dante (1991), Pozo (1998), BNCC, among others. The results indicated that working with problem solving helps students to develop their strategies, seeking their own paths, exploring the Mathematics language and the teacher will be the stimulator, mediator, so that students generate their knowledge and productive ideas.ptAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilEstrategias de resoluciónResolução de problemasSolución de problemasNúmeros inteirosNúmeros enterrosEstratégias de resoluçãoEstratégias de resolução de problemas envolvendo adição e subtração de números inteiros, com alunos do sexto ano do ensino fundamentalTrabalho de Conclusão de CursoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA